Tak jsem se tak zamýšlel nad obchodními školeními.
Za 25 svojí, převážně akviziční, obchodní kariéry jsem se bohužel nějakých pěti obchodních školení „musel“ zúčastnit.
Někteří tito školitelé měli mnoho společného. Pěknou prezentaci, pěkné prostředí a prakticky nulové obchodní zkušenosti. Respektu a efektivity pomálu, ztráta času a peněz naopak.
Každý takový den mě stál tisíce korun, protože jsem prostě nepracoval/neobchodoval, byla to čistá finanční ztráta!
No a nyní tím školitelem obchodníků sám jsem. A bylo by mi trapné se dopouštět školení, které by pro obchodníky mého objednavatele způsobilo takovou ztrátu. Proto jdu rovnou na věc, snažím se být max. efektivní a hlavně nudné teorii se věnuji opravdu minimálně.
Šokuje mě mnoho novodobých zabijáků obchodování, tedy toho pravého lidského obchodování. Vážně někdo upřednostňuje umělou inteligenci před rozvojem lidí/obchodníků? Mimochodem, umělá inteligence a její budoucí vývoj mě už i tak děsí sama o sobě, ale o tom jindy… Vážně jsou ještě dnes někde vedoucí obchodních týmů spíše velcí bossové než mentoři? Vážně se ještě někde nezabývají individuálními potřebami každého jednotlivého obchodníka? Proč se obchodníci zatěžují nadměrnou administrativou? Proč někde tráví obchodníci více času v Officech 365 než komunikací se zákazníky? Zárodky neúspěchu a fluktuace.
Zcela jasně odlišuji, jestli školím obchodníky nebo facilituji, mentoruji či koučuji. Na druhou stranu, školení obchodníků je moje jediná činnost, kde uplatňuji všechny tyto svoje dovednosti. Obchodník sám o sobě však žádný mentor ani kouč není (tím má být vedoucí obchodního týmu), ale je potřeba s ním takto komunikovat. Dobrý obchodník je dravec a to je samo o sobě náročné. Dravci ve vedení obchodníků nemají co dělat, protože srážky dravce s dravcem bolí. Obchodník obchoduje, přesvědčuje, prodává – neprodá, nežere. Mívá jen málo jistot. A to vytváří tlak.
Obchodník je v každé firmě klíčová pozice a dobrý obchodník není zrovna umělecky zaměřená osoba, nepotřebuje prezentaci hodnou stylu světových malířů.
Obchodník potřebuje mít v osobě školitele partnera, reálného obchodníka, který ví, o čem mluví a pobaví se spolu o konkrétních obchodních případech, efektivitě práce, zvládání námitek a organizaci nejenom pracovního života. Popřípadě se každému obchodníkovi věnuji individuálně a diskrétně jako mentor nebo kouč.
Je obchodník (prodávající) diplomat? Je diplomatem zákazník (kupující)? Dvakrát spíše ne. Je těžké napsat na "přediplomatizovaný" LinkedIn článek, aby ho třeba někdo nepochopil příliš agresivně? Ano. Takže raději uvádím, že se možná vyjadřuji jasněji než už je zvykem, ale i v obchodě a při jednání s kýmkoliv považuji slušnost a lidskost za nejzákladnější vlastnost. Výraz obchodní zástupce znamená zastoupení/reprezentace firmy.
Tyto texty nejsou ani z části vytvořeny ve spolupráci s AI, jedná se o subjektivní názory Tomáše Cuce.
Základem úspěchu je ZAČÍT!
© Tomáš Cuc 2025, vytvořila eBRÁNA s.r.o.
Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti